Urbain Mulkers

(Schulen 1945-2002) Woonde en werkte in Schulen (Herk-de-Stad). Studies aan het PHIKO Hasselt, atelier publiciteit. Lid van de Limburgse School (1973). Leiding van het Provinciaal Museum in Hasselt (1980-95) en uitgever van talrijke tentoonstellingscatalogi en affiches. Hoofd van de Grafische Studio van de Provincie Limburg. Laureaat van de East-Meet-West-prijs New-York (1988) en van de Spes-foundation for the Arts in Nederland (1997). Vanuit een hyperrealistische periode (1970), waarvan vooral zijn ‘draperingen’ bekend zijn, evolueert Urbain Mulkers naar een fundamenteel materiaalonderzoek met werken waarin kleur- en lichtverglijdingen als abstracte elementen belangrijk zijn. Het project WOCXS (1980) is voor Urbain Mulkers een denkbeeldige wereld gebaseerd op het fragmenteren van begrippen tot een alfabet van louter lijnen, dat opgeslagen wordt in een nieuwe wereldatlas. Uit deze hardnekkige verbeelding evolueert zijn gedachtengoed via de cartografie in een speelse vormgeving tot een nieuw beeldend taalgebruik. Hij ruilt penseel en potlood voor schaar en lijmpot; de kleur van landkaartfragmenten wordt zijn palet, en dagdagelijkse voorwerpen die hij hiermee bekleedt krijgen een andere inhoud. Met deze vorm van cartografie schept hij zijn utopische wereld, zoals in The Genus World (2000) waarvoor hij 208 landen tot bloemen herschept. Een andere grootschalig wereldbeeld zijn zeven reusachtige cartografische vogels (2001) die de reizigers in de luchthaven van Zaventem uitgeleide doen of verwelkomen. Door zijn vroegtijdig heengaan werd een boeiende evolutie bruusk afgebroken. Werk in bezit van o.a. Provincie Limburg, Vlaamse Gemeenschap, M HKA Antwerpen, CIAP Hasselt, Universiteit Hasselt, Academisch Ziekenhuis Maastricht, Belfius Bank, Stichting PASf.